اوراق مبعثرة وكرامة منتهية

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

من عهد احمس والكرامة موجودة حتى وان كنا تحت وطأة استعمار الهكسوس

إيه اللي جرالك يابلد

ايه اللي جرالك يابلد ليه رخصتينا ورخصتي نفسك بالشكل ده، بدل ما نعتمد علي قوة شبابنا وطاقتهم لجأنا للاستعطاف والقروض والاستيدان من اللي بسوي واللي ميساوش، هل يعقل ان ولاية من ولايات محمد علي تدعى السودان تقدم يد العون لمصر ام الدنيا، بداعي احتياجنا من العذاء والكساء.

او دولة مثل اوغندا يقول رئيسها اننا محتاجين! هل يعقل الاندار اللي وصلنا له عندنا ملايين الشباب العاطل المستعدين لاكل رمال الصحراء لو وفرت لهم بيئة عمل مناسبة لهم ووفرت لهم الكرامة بدل من الاستيدان من دول على حلول لا تهوي بنا اللي اعماق الحضيض.

ان مصر من عهد الفراعنة لم تنكسر لاحد وكانت منارة لكل العالم، مصر التي ذكرها القرأن والانجيل جاء عليها الوقت ليتطاول عليها الرعاع والغجر مصر اصبحت فريسة سهلة للذئاب والضباع لماذا لاننا فرضنا في كرامتنا ومدنا ايدينا لنتسول من الدول التي كانت في يوم من الايام خيمة في صحراء لكنهم تقدموا ولم يقفوا مثلنا ودفنا رأسنا في الرمال.

ياريس بص لولادك وشبابك وخلي بالك من مصر لاننا بنضيع يجب علينا ان نزرع روح الانتماء وحب الوطن داخلنا من جديد لا ندور علي السلبيات بل الايجابيات يالا يامصري من جديد ايدك في ايديا نعدي الازمة ونلم الشمل يالا يامصر يابن النيل

بلادي وإن جارت على عزيزة .. وأهلي وإن ضنوا على كرام

أضف تعليقك هنا