الرئيسية / الحياة / لماذا نعيش في الحياه

لماذا نعيش في الحياه

 

ماهو الشئ المستحق لكي نعيش لأجله ؟

ساعات كتيرة بتفضل تسأل نفسك ؟ السؤال دة ؟ ماهو الشئ المستحق لكي نعيش لأجله ؟

وتفضل تبحث عن إجابة لذلك السؤال …؟ انت مش بتسال الناس عن الإجابة لذلك السؤال .؟ لا ..؟ انت بتسأل نفسك ؟ وبدور علي الاجابه جوه نفسك .؟

انا طرحت السؤال اكتر من مرة جوة نفسي وبلاقي اجابات بسيطة وإجابات معقدة …

في مرة سألت نفسي السؤال وانا قاعد كده لوحدي في البيت .؟ وقولت لنفسي احنا عايشين ليه .؟ ايه الشئ اللي.. يستحق اننا نعيش من أجله .؟وكانت اجابتي عادية جدا . عايشين علشان الفلوس .

وفجأة افضل اكلم نفسي تاني واقول يعني انا عايش علشان شوية فلوس… وفي الاخر مش هاخدها معاية اساسا ..امال ايه اللي هاخده من وراء الفلوس دي لما اموت ..؟ لقيت نفسي بجاوب تاني نفسي وبقول..؟ اللي هاخده من وراء الفلوس ..هو الشيء المفيد اللي هعمله بالفلوس دي لما اساعد حد مديون او طفل يتيم أو امرأة مطلقة…. الخ

-وبعدين نمت ودخلت في نوم عميق

… وصحيت قعد علي جوجل ادور علي اي اجابه للسؤال دة … كتبت علي جوجل ؟ماهو الشئ المستحق لكي نعيش لأجله ؟…. بس ملقتش إجابات خالص … قولت طيب اغير صيغه السؤال غيرت صيغة السؤال ..؟ وكتبت لماذا نعيش في الحياة …؟برضو لقيت اجابات مكرره تكرار حفظي ثابت ….

-قعد تاني افكر ؟في نفس السؤال ؟ ماهو الشئ المستحق لكي نعيش لأجله؟ لقيت ان الشئ المستحق هو العمل ..؟ طيب وايه اللي هيفيدنا بية العمل بعد ما نموت .. لقيت نفسي بجاوب بنفسي وبقول؟.. العمل بيحرك أعضاء الجسم اللي لو قعدت تتعفن وتموت من الركنه وتنغمس في الذنوب بسبب عدم العمل ..وجد ان العمل يجعل الإنسان يتقرب الي الاخرين لكي يحدث تضامن اجتماعي او ما يسمي تعارف اجتماعي واكتساب علاقات.وصله رحم بين الاخرين فوجد ان الله امرنا بالعمل من اجل صفات كثيره ؟ ووجد ايضا اننا نعمل من أجل الله لأن الله أمرنا بالعمل لكي نعمر الأرض التي تمتلئ بخيرات الله .. ولقيت نفسي بدخل في دوامة لسؤال آخر وهو ؟ و ماذا سيفيدني العمل بعد الموت ؟ يفيدك بانك نفذت أمر الله على الأرض وهو العمل.. لان العمل يمثل العبادة الجزئية وليست العبادة الكليه .. في العمل جزء من العبادة لأوامر الله ؟..يعني لو انا بشتغل كدة انكتبلي عند الله حسنة لاني نفذت جزء من أوامر الله في الحياة..

-قولت طيب كويس اني وصلت لاجابه جميلة .

. اقوم بقي اعمل كوبايه املج جميلة تروق اعصابي وتنعش الالم …. قومت وعملت كوبايتي الاملج ..وقعد اكلم نفسي تاني … واسأل نفس السؤال ؟ لقيت برضو اجابه .؟ إننا نعيش من اجل العلم ؟ هستفاد ايه من العلم بعد الموت .؟ هستفاد ان الله أمرنا بالعلم والقراءة في كتابه العزيز …ودة جزء من أوامر الله لكي نبحث عن اجابات والدفاع عن القرآن الكريم في الاجابة عن الاسئلة التي نشاهدها كثيرا ونسمعها كثيرا من الآخرين وعقولنا … كمثل ؟ أين الله ؟ لماذا نصلي ؟ ولماذا يوجد أشرار ؟. ولماذا يوجد غني وفقير ..؟ فاتضح أن التعليم مفيد بعد الموت سيسألنا الله عن علمنا فيما قرأنا وفيما فهمنا وفيما ساعدنا وفيما جاوبنا …عن طريق العلم .. فبلاش تقول انا اتعلمت ليه ….

– وبرضو فضلت اسأل نفسي كمان ؟

ماهو انا عايز اجابات كثيرة مختلفة عن الاجابات اللي بقراها وبسمعها من الآخرين ..؟ ماهو الشئ المستحق لكي نعيش لأجله …؟وجد أن الحياة كلها مستحقة ان نعيش من أجلها لأجل الاستفادة منها بعد الموت …؟ ولكن وجد ان هناك شيطان في تلك الأرض جالس يحاصرك فكل مكان ويريد أن يبطئ الاستفادة بقدر المستطاع وجده أنه يسلب منك جزء واحد وأجزاء كثيرة في الاستفادة من حياتك ؟ مثل ( انك مش بتصلي بس بتشتغل وبتصوم وتعطف علي المسكين والفقير وتتبرع ) زي انك بتصلي وتعطف على الفقير والمسكين وتتصدق بس مش بتشتغل ) وجد ان فيه اشياء ناقصة وليست كاملة للاستفادة الكاملة من حياتنا بعد الموت..اتمني تعملولي مشاركة ومتابعة واعجاب واضافة علي صفحتي بالفيس بوك  

فيديو لماذا نعيش في الحياه

أضف تعليقك هنا