لعبة Medal of Honor
لعبة Medal of Honor بدأها المخرج العظيم Steven Spielberg كنوع من التوفيق بين حاجة ابنه مدمن لعبة Golden Eye وبين أعلى وأهم إنجازات أبوه مشاركته في الحرب العالمية الثانية) فتقابل مع قادة شركة DreamWorks اللي هو أحد مؤسسيها (وهي أكبر منافس لشركة Pixar في أفلام الأنيميشن وهم اللي أنتجوا تحف فنية مثل Shrek و The Prince of Egypt إللي شارك فيه الفنان المصري “هاني المصري” وHow to Train Your Dragon وMadagascar و Kung Fu Panda وThe Croods وغيرهم كتير) وطلب منهم ستيفن يشتغلوا على لعبة جديدة للPlaystation تكون شبيهة جدًا لGolden Eye في الروح والجوهر ولكن التيمة تكون مختلفة وتبقى عن الحرب العالمية الثانية على غرار فيلمه Saving Private Ryan
وبالفعل أنهمك فريق عمل DreamWorks أو بالأدق القسم المسئول عن تطوير الألعاب التابع لها DreamWorks Interactive والمعروف حاليًا بأسم DICE Los Angeles بعد بيعه لشرك (EA Games) وخرجوا بأول جزء في السلسلة والمعنون ببساطة Medal of Honor عام 1999 وبعدها بدأت اللعبة تمر على مطورين مختلفين ليضخوا فيها دم وأفكار جديدة وأتعمل الجزء التالي Medal of Honor: Underground وبعد كدا في 2002 أتعمل الجزء الأكثر بروزًا وشهرة وتأثيرًا ونجاحًا وقلبا لكل موازين عالم الجيمز Medal of Honor: Allied Assault)) أو كما تعرف بإختصاراها (MOHAA) من ستوديو أسمه “2015, Inc” ..
نجاح اللعبة وبيعها
وبعد الإستحسان النقدي البالغ والنجاح المبيعاتي الساحق، حاولت شركة EA كعادتها المباركة (هي وكتير من الشركات الكبيرة) إنها تستحوذ على الإستديو الصغير بجميع الطرق الممكنة، وبعد نجاحهم في مقصدهم، حصل إستياء وحنق كبير جدًا عند كتير من أفضل موظفي الشركة ومبدعيها وقرروا إنهم يغادروا بدلًا من أن يخضعوا لطغيان EA وأسسوا ستوديو Infinity Ward وهناك عملوا واحدة من أنجح سلاسل الميديا عمومًا على الإطلاق، لعبة Call of Duty )أو (COD اللي حققت الفرانشايز بتاعتها إيرادات تزيد عن ال15 مليار دولار، يعني أعلى من فيلم تايتانك وأفاتار مجتمعين ب3 أضعاف!).
وطبعًا تأثير وشهرة وسطوة لعبة COD وكيف أصبحت ظاهرة عالمية في غنى عن إنها تذكر، والنجاح المذهل للعبة عمل حالة فزع ودق أجراس الإنذار عند EA وجعلتهم يجمعوا فريق لعمل لعبة تنافس COD فأثمرت جهودهم عن لعبة Battlefield ودا كان شيء مصيري لسلسلة Medal of Honor، لأن على الرغم من إن EA استكملت السلسلة إلا أنها صبت كل مواردها وإهتمامها على لعبة Battlefield مما كان قرارًا مصيريًا ووبالًا على Medal of Honor ووضعها على مُنزَلق تدهور وإنحدار تدريجيين وصلوا في النهاية إن لعبة Battlefield بقت تبيع في يوم صدورها (أو حتى في ال pre-orders فقط نسخ أكتر من اللي بتبيعها Medal of Honor في سنة كاملة!) حتى تم إطلاق رصاصة الرحمة على السلسلة عام 2012 مع جزء Medal of Honor: Warfighter .
سلسلة اللعبة وأجزائها
يمكن القول إن لعبة وفكرة Medal of Honor الأساسية لم تمت ولكنها تحوّرت لأسباب تجارية وحقوق ملكية لCall of Duty بينما Medal of Honor اللي كانت بعد MOHAA كانت ابن مشوه ممسوخ وفاقد الهوية للسلسلة الأصلية (على الرغم من إستمرار كتير من أجزاؤه في النجاح) وكان غالبًا مقدّر ليه إنه يموت ولكن EA لم تــُـرِد إستباق الأحداث وتقدير البلاء قبل وقوعه وأيضـًا ربما لتحلب السلسلة قدر الإمكان.